vy proud, jehož představitelé kritizovali ätemný středověk" a vytvářeli ävěk rozumu a osvěty". Víru v Boží všemohoucnost vystřídala víra v rozum. Osvícenci se snažili zbavit člověka poroby, věřili v sílu lidského rozumu, bojovali proti pověrám a předsudkům, šířili osvětu, vzdělanost a popularizovali vědu. Právě poznatky z vědy a techniky prokázaly mimořádnou schopnost člověka ovládat svět a dovést jej k dokonalejšímu souladu. Osvícenští myslitelé vypracovali politickou doktrínu tzv. osvícenského absolutismu, která nadchla mnohé panovníky. Ti se snažili využít nové ideje k posílení svých států. Tento osvícenský absolutismus chápeme jako äpodmnožinu" panovnického absolutismu, jako státní formu, v níž se monarcha více či méně ovlivněný osvícenským učením snažil cílenou reformní politikou shora dostihnout rozvinutější státy, které v modernizačním procesu pokročily dále. Při tom docházelo ke stupňování absolutismu, kdy se panovník opíral o úzkou úřednickou elitu. Sám se cítil být prvním služebníkem státu. Deklaroval sice zájem o štěstí svých poddaných, ale jak toto štěstí mělo vypadat, rozhodoval jen on sám, neboť mel v rukou veškerou moc.
<< Home