reforma
Ačkoli reforma z roku 1745 posílila postavení rady v armádě a koncentrovala zodpovědnost na úzký okruh lidí, nevymezila jednoznačně kompetence dalších ústředních orgánů - konference (od roku 1760 státní rada), direktoria či Dvorské komory. Nedostatečná transparentnost kompetencí se během války negativně odrazila při provádění politických rozhodnutí ve vojenských akcích. Kvůli byrokratickým nešvarům zásobování armády nefungovalo efektivně, což se při obrovské závislosti 30 VELMOCI A MOCNOSTI
vojska na doplňování stravy, píce a dalších věcí muselo nutně odrazit na bojeschopnosti jednotek. Generální válečný komisariát, působící od roku 1746 jako samostatný úřad přímo podléhající panovnici, byl podřízen Dvorské válečné radě teprve v roce 1762. Vojenské reformy z přelomu čtyřicátých a padesátých let celkově přinesly dobré výsledky, rakouská armáda se rozrostla, zlepšila se její bojeschopnost a znatelné se zvýšila motivace důstojnic-tva i mužstva. Nicméně v porovnání s Pruskem, jež mělo menší rozlohu i nižší počet obyvatel, shromáždilo rakouské soustátí daleko méně vojáků, nevěnovalo branné moci dostatek sil a energie a nemělo peníze na vyzbrojení.
vojska na doplňování stravy, píce a dalších věcí muselo nutně odrazit na bojeschopnosti jednotek. Generální válečný komisariát, působící od roku 1746 jako samostatný úřad přímo podléhající panovnici, byl podřízen Dvorské válečné radě teprve v roce 1762. Vojenské reformy z přelomu čtyřicátých a padesátých let celkově přinesly dobré výsledky, rakouská armáda se rozrostla, zlepšila se její bojeschopnost a znatelné se zvýšila motivace důstojnic-tva i mužstva. Nicméně v porovnání s Pruskem, jež mělo menší rozlohu i nižší počet obyvatel, shromáždilo rakouské soustátí daleko méně vojáků, nevěnovalo branné moci dostatek sil a energie a nemělo peníze na vyzbrojení.
<< Home